Søvnløse nætter? Tidlige morgener? Urolig nattesøvn? Hvis du kender til disse problemer, så er du ikke alene. Undersøgelser viser at næsten halvdelen af alle dansker har tilbagevendende søvnproblemer. Dårlig søvn går udover vores gode humør, vores overskud og vores energiniveau.

Heldigvis findes der rigtig mange smarte tips og tricks til, hvordan du kan forbedre din nattesøvn. Vi har samlet de 4 allerbedste tips i denne artikel, så du roligt kan få den nattesøvn, som du fortjener.

1. Invester i en tyngdedyne

Tyngdedyner eller kugledyner er det nye sort inden for den gode nattesøvn. Flere og flere danske familier bytter deres traditionelle fjerdyne ud med en tyngdedyner. En tyngdedyner er fyldt med små tunge glaskugler, der lægger et behageligt tryk mod kroppen. Dette behagelige tryk går ind og stimulerer vores nervesystem og beroligere vores krop på en helt naturlig måde.

Ikke nok med det, så er tyngdedyner også temperaturregulerende, så du kan vinke farvel til svedige sommernætter. Trods dynens ekstra vægt, så holdes din krop tempereret og tør hele natten, så du kan få den mest behagelige nattesøvn.

2. Prøv med en god sovemaske

Noget der kan forstyrre nattesøvnen gevaldigt er lyskilder. Uanset om det er udefrakommende lys fra lygtepælen, den tidlige sommersol eller din kærestes mobiltelefon, så er det gevaldigt forstyrrende at blive vækket af lys.

Derfor er det en god ide at anskaffe sig en sovemaske, som effektivt kan mørklægge hele rummet. Når det bliver mørkt for vores øjne er det en klar indikator for kroppen om, at nu skal vi slappe helt af. Sovemasken er super effektiv, da den kan skabe mørke for dine øjne uanset, hvor meget lys der er i et rum. Den er især rigtig smart til de lyse sommernætter, hvor de mørke timer er få.

Forkæl dig selv med en sovemaske i silke er superblød og behagelig at have på. Sovemasker i silke trykker ikke for øjnene, men sidder behageligt om hovedet og er tilmed skånsom og blid mod huden.

3. Undlad at spise inden sengetid

Det lyder måske lidt skørt, men der er faktisk en sammenhæng mellem aftensmadstidspunkt og vores nattesøvn. Hvis du ofte spiser mad lidt for sent eller godt kan lide at snacke inden sengetid, så kan det være på tide at omlægge vanerne.

Når du spiser inden sengetid, så har kroppen travlt med at fordøje maden, hvilket kan forhindre den i at skabe et godt søvnmønster. Som tommelfingerregel bør du ikke spise op til 2 timer, før du lægger dig på puden. Så er du hverken forstyrret af overmæthed eller sult, når du skal til at sove.

4. Få motioneret i løbet af dagen – men ikke lige før sengetid!

Motion er godt for rigtig mange ting, men vidste du at det også går hånd i hånd med en god nattesøvn? Undersøgelser viser at daglig motion har en enormt positiv indvirkning på vores søvnmønster, og at mennesker, som dyrker regelmæssig motion, generelt også sover bedre.

Uanset om din daglige motion blot er en rask gåtur, så er motion et effektivt redskab til at bekæmpe søvnløsheden. Dog er det vigtig at du ikke kaster dig ud i at motionere kort tid inden du skal sove. Dette får nemlig pulsen helt op og køre, og så kan det være rigtig svært at falde til ro igen.

Det bedste du kan gøre for dig selv er at tage den med ro 1-2 timer inden du skal sove, og allerhelst uden noget, der involverer en skærm. På den måde får du ro på nervesystemet og gør dig selv klar til en god nats søvn.

Similar Posts